Friday, March 13, 2015

Vlada Divljan - zvucni zapisi

Normalno je da sam poslednjih dana prebirao po svojoj zvucnoj kolekciji i preslusavao ploce, diskove i mp3 fajlove sa pesmama na kojima je ucestvovao Vlada Divljan i opet da kazem da je mala manjina pesama za koje mogu da kazem da su promasaji. Nazalost, za karijeru od 35+ godina mogu sa zaljenjem da kazem da VD nije ostavio zvucnih zapisa u nekoj adekvatnoj meri, ali ako nije kvantitet, onda bar kvaliteta ima na pretek.

Hteo sam ovde da podelim ono sto je vec vise puta deljeno po netu, pa da krenemo redom:


Idoli - retki snimci
S konca i kanapa skrpljeni snimci Idola, osim "Hajde" za koji sam skoro skroz siguran da je Vladin bend s kraja 80-ih, u punom naletu sa malo eksplicitnijom verzijom. "Kenozoik" ziva verzija iz, mislim Doma Omladine, gde se u uvodu cuje da je zaista istina da se Saper dobro naucio krosicenjem synth-a. "Malena" je, ako se ne varam otpadak sa sessiona za "Paket aranzman". Onaj Vladin solo pred kraj verzije na mini LP-ju, koji je bio prvi nagovestaj njegovog izuzetnog gitarskog talenta, zamenjen je sarmantnim, mada ne tako efektivnim synth deonicama. Tu je i "Marija", o kojoj sam pricao u proslom tekstu - vise informacija o ovom session je dobrodoslo!


Idoli - vidi singl, wav fajlovi
Ovde su wav fajlovi svezeg ripa prvog singla Idola koji je stampan aprila 1980, a pojavio se nekoliko nedelje kasnije, kada je prosla zalost oko Titove smrti. Vec se dosta zna o ovom singlu i kako je doslo do njega. Nisam siguran oko tiraza, a taj broj Vidika inace nisam nikada video. Singl sam nabavio preko svog ondasnjeg dilera plocama, krajem 90-ih i u skroz je odlicnom stanju. B-strana se skoro nikad ne pominje, nazalost. Radi se o odlicnoj jazz beatnik recitovanju, ali necemo sada o tome. Pretpostavljam da je RTB radio rez koji nije katstrofalno los. Ipak, ako su trake sacuvane bilo bi dobro reizdati...


Vlada Gile Piko & Svaba - "Lutka koja kaze ne" LP (RTB 1991) wav fajlovi
Evo, decenijama takoreci otkako sam cuo ovaj album jos uvek ne mogu da se nacudim kako ovo nije niujednoj antologiji kad se biraju nase najbolje ploce, a jos vise zasto Divljan nije nitijednu od ovih pesama svirao niti sa Old Stars/NVO bendovima, niti sa Letnjo Kino Big Bandom?!?!?!?!?!
Krajem 80-ih u rodnom mi kraju su gostovali Vlada & Gile sa bendom, isao sam, secam se da mi se svidelo, iako sam tada bio u teskom garazno-pank fazonu, ali da me ubijes ne mogu da se setim ko je jos bio u bendu, niti sta su svirali, a pretpostavljam da jesu svirali nesto sa ovog albuma. Ali otdada nisam nigde naleteo na snimak, niti podatak, da je VD ista sa ove ploce svirao nakon povratka iz Australije. Misterija!
Od prve do devete pesme ovo je odlican energicni pop, dovoljno ispeglan da bude slusljiv, i dovoljno sirov da ne bude ljiga, sa odgovarajuce odlicnim tekstovima. Duple gitare i vokali i svakoj pesmi su dali vecu slusljivost - zamenite ih nekim grubljim solo vokalom (na primer Canetovim) i eto vrele rokenrol ploce! Poslednja pesma zvuci kao popunjavanje minutaze na albumu, ali je i dalje skroz slusljiva i moze da prodje nakon devet jebeno fenomenalnih stvari.
Jos jednom: ako iko zna da resi misteriju oko ove ploce, zasto nije svirana, zasto nije reizdana do sada jedno barem 5 puta neka se javi. Do tada uzivajte u ovom svezem ripu, odvrnite do daske i pevajte sa Vladom i Giletom!



A trazeci netom neke rigodne fotke za tekst, naleteh i na svoju recenziju albuma "Sve lazi sveta", koju prenosim ovde u celini, bez da sam je citao i brisao svoje blamirajuce kompromitujuce gluposti:

*VLADA DIVLJAN - "SVE LAZI SVETA" CD (Automatic Records)  
Skoro 14 godina nakon poslednjeg (i prvog) solo albuma, Vlada Divljan nas je konacno udostojio objavljivanja svog novog samostalnog dugosvirajuceg projekta "Sve lazi sveta". Naravno, u medjuvremenu je Gos'n Divljan bio zauzet mnogobrojnim 
projektima, ali ne mogu da kazem da novi album nisam sa nestrpljenjem ocekivao.
Jedan od razloga je bio i najavljeni multimedialni dodatak na CD-u. Na njemu se nalaze desetine fotografija (Vlada od malih nogu do danas, preko svih bendova u kojima je bio), nekoliko video zapisa (kraci intervjui sa clanovima Old Stars Band-a, delovi koncerata, inserti iz australijskih kratkih filmova za koje je Vlada radio muziku/dizajn zvuka, Vlada se brije, Vlada jede sladoled, Vlada u studiu...), kao i biografije/diskografije svih ljudi u bendu. S obzirom da sa Vetar i Zastave stranica mozemo odnedavno da 'skinemo' mp3 verziju neobjavljene pesme "Marija" Idola iz '81, ocekivao sam jos slicnih bonusa na novom disku Vlade Divljana, ali uzalud. Nadam se da ce uskoro retki i neobjavljeni snimci Idola najzad ugledati svetlost dana.
"Sve lazi sveta" sadrzi 14 numera i prva stvar koja 'bode oci' je koliko je ovaj album mainstream. Dobro, ne mogu da kazem da sam ista drugo i ocekivao jer, najiskrenije, osim u ne tako cestim izuzecima, Divljan je uvek radio jako slusljive pesme. Sad, to sto se nisu sve od njih prodale u milionskim tirazima (dok su raznorazna djubrad vladala top-listama) je jos jedna od misterija tipicnih pop-konzumenata na prostorima bivse YU. Ipak, mnoge od pesama na novom albumu su 'ladno mogle biti potpisane od strane jednog Bajage ili cak Balasevica u pojedinim slucajevima.
Pesme na disku su nastale u periodu od 1980 pa do negde 1998 i verovatno da tu lezi zec. Mozda su te pesme predugo trajale da bi se o njima mogao imati neki objektivni sud od strane autora. "I uvek kad se" je odlicna pop stvar srednje-brzog tempa u Divljanovom stilu, sa predivnim klavijaturama i zarazanim ritmom, ali je pokvarena losim (neritmickim i, pretpostavljam, licnim) tekstom. Hej, pa znamo da Divljan to moze mnogo bolje! Sigurno mnogo bolje nego sto je slucaj sa "Smrad", "I Don't Want to be Ken" (zasto je ova pesma uopste zavrsila na disku?) ili potpuno nepotrebna obrada "Novo vreme" Buldozera.
Ostatak albuma je dovoljno jak sam po sebi i uz promenjen raspored stvari (moj predlog: 2,3,1,4,5,9,7,11,10,12,14) sve bi bilo onako kako i odgovara. Cinjenica je da je Vlada Divljan "King of Pop" sto se nase muzike tice i gotovo jedini koji moze da spoji lepe melodije i 'zasecerene' tekstove bez da zvuci ljigavo. Savrsen primer za to je "Lutka koja kaze ne"LP iz 1991 koji je Divljan snimio sa jos nekolicinom karaktera, zajedno nazvanim Vlada Gile Piko Svaba. Taj (nazalost jos uvek neprovaljeni) biser od albuma sadrzi pregrst fenomenalnih pop pesama i voleo bih da se ubuduce Vlada malo potseti tih dana. Nije to tako davno bilo, a vidim da se nijedna od pesama sa tog albuma ne nalazi u zivom repertoaru Old Stars banda. Srecom, "Ona je zla" zvuci kao 'outtake' sa "Lutka koja kaze ne" albuma, dok joj je "Kad te vidim" sledeca u konkurenciji. "Odnesi me" i "Jutros su" su predivne balada, ali je moj apsolutni favorit "Moj grad", u kojoj se cini kao da u refrenu peva i Srdjan Saper (sta se desavalo iza zatvorenih vrata studia, a?).
U celini album ima neki osecaj slican "Cokoladi" - oba albuma su produkcijski dovedena do savrsenstva, u datim uslovima, naravno. Ipak, "Sve lazi sveta" je verovatno najbolje i najadekvatnije snimljen i isproduciran album u nasim krajevima, a pretpostavljam da je Vladino iskustvo iz Australije prilicno doprinelo tome.
Ne znam kako ide sa prodajom ovog albuma, ali cujem da i u Beogradu i u Zagrebu ljudi imaju problema sa nabavkom CD-a. Nadam se da ce konacno objavljivanje "Sve lazi sveta" ustaliti regularnost snimanja i izdavanja Divljanove muzike. Siguran sam da covek ima jos mnogo toga da ponudi.


3 comments:

Pit Maravich said...

recenziju sve lazi sveta ko da sam ja pisao!
U vezi moj grad refrena, zar se tu ne cuje masimo savic ili ja zivim u zabludi?
hvala za snimke!

Bassta! Pex, a.k.a. Gramofonije Plocanovic said...

jebemliga ko je tu pevao pratece vokale, mozda si u pravu.

Zagor said...

Vlada Gile Piko & Svaba - "Lutka koja kaze ne"....vraca film nekih davnih lepih dana ....hvala puno